Music for organ and percussion
Voor de meeste orgelliefhebbers zal de combinatie orgel en slagwerk geen alledaagse zijn. Toch zegt Jan Hage in zijn voorwoord van de cd ‘Music for organ and percussion’ geen woord teveel als hij stelt dat ‘de combinatie met slagwerk een haast vanzelfsprekende synthese betekent’.
Op deze door het Orgelpark uitgebrachte productie vormen het Verschueren-orgel en de percussie inderdaad een perfect duo. Samen met percussioniste Tatiana Koleva brengt Jan Hage een programma vol eigentijdse composities van William Bolcom, Wolfgang Rihm, Sofia Gubaidulina, Hans Koolmees en Jacob Ter Veldhuis.
Black Host van Bolcom is een compositie waarin muzikale, technische en emotionele uitersten elkaar raken. Lichte en klassieke muziek, angst, totale paniek, berusting, het Dies Irae en psalm 12 komen elkaar tegen in een bizarre en soms ook grotesk aandoende ontmoeting.
In Siebengestalt gaan het orgel en de tamtam de dialoog aan in een gesprek waarin onder meer de dynamische grenzen tot het uiterste worden verkend.
Sofia Gubaidulina schreef met Detto I een prachtig, indrukwekkend stuk. Clusters, statische en virtuoze passages presenteren zich in een waaier van de meest uiteenlopende klankkleuren. Detto I loopt uiteindelijk uit op een groots, meeslepend slot.
Met Events heeft Hans Koolmees een compositie geschreven waarin de voortdurende interactie tussen organist en percussionist centraal staat. Dit resulteert in een uiterst spannende compositie die op het moment suprême lijkt te ontstaan.
The shining city van Ter Veldhuis is een collage van bestaand geluidsmateriaal vastgelegd op tape, gecombineerd met instrumentale muziek. De herhaalde tekstfragmenten, gecombineerd met de slagwerkpartij zorgen voor een soort Bolero die uitloopt op een bizar slot.
Een verrassende toegift is de improvisatie van Hage en Koleva. Twee goed op elkaar ingespeelde en aan elkaar gewaagde musici ontpoppen zich als uitstekende improvisatoren. Het resultaat is een prachtig stuk muziek waarin balans, timing en speelvreugde de kernwoorden zijn. Het feeërieke slot is fenomenaal.
Het mag duidelijk zijn dat deze cd behoorlijk wat luistervermogen vergt van de luisteraar. Elk stuk is een muzikale wereld op zich die zich niet zomaar gewonnen geeft. Dat deze cd ook voor de minder geschoolde luisteraar een aanrader is, komt onder andere omdat er twee topmusici aan het werk zijn die hun vak meer dan goed verstaan. Om deze, veelal complexe muziek, goed uit te voeren moet je van goeden huize komen! En dat Hage en Koleva ver boven deze materie staan, staat buiten kijf. Nergens had ik als luisteraar het idee dat zij de grenzen van hun kunnen bereikt hadden. Om zulke, soms uiterst moeilijke muziek zo uit te voeren dat er voor de muziek ook werkelijk alle ruimte is, dwingt diep respect af. Ondanks de voornoemde loftuitingen voor de luisteraar heb ik toch een luisteradvies: begin niet direct met de hele cd, maar luister elke dag een stuk. Een mogelijke volgorde zou kunnen zijn: track 6, 1, 5, 2, 3, 4.
[Bron: Orgelnieuws]
Bekijk hier een interview met Tatiana Koleva (slagwerk), Jan Hage (orgel) en Johan Luijmes (van het Orgelpark) naar aanleiding van de presentatie van de nieuwe CD Music for organ and percussion op donderdag 9 september 2010 in het Orgelpark, tijdens de Gaudeamus Muziekweek 2010.
Music for organ and percussion
Tatiana Koleva (percussion)
Jan Hage (organ)
Music by William Bolcom, Wolfgang Rihm, Sofia Gubaidulina, Hans Koolmees and Jacob Ter Veldhuis.